piątek, 21 sierpnia 2015

Janusze reklamy

Janusz - typowe imię męskie, jedne z najpopularniejszych w Polsce. W dzisiejszej internetowej rzeczywistości doczekało się swojego pejoratywnego znaczenia. Według niektórych definicji funkcjonuje jako określenie określonego typu zachowań uznawanych za obciachowe i fau pas. Większość definicji, opisuje Janusza w ten oto sposób:  Typowy, nieurodziwy polski mężczyzna, którego znakiem rozpoznawczym są czerwone policzki(znane także jako żelazka). Osobnik może również wyróżniać się noszeniem skarpetek (białe wskazane) do sandałów. Najczęściej spotykany w rejonach uczelni o profilu technicznym. Czy słusznie, czy nie, głębiej w tę charakterystykę zagłębiać się nie zamierzamy. Dziś zastanowimy się nad pojęciem... Januszów reklamy!

Otóż tak, nawet reklama doczekała się swoich Januszy. Mianem tym, określa się reklamy które z jakichś powodów nas drażnią swym jestestwem, sytuacje w nich przedstawione nijak się mają do stylu życia jakim chcielibyśmy pożądać, a sam pomysł pozostawia wiele do życzenia. Można patrzeć na to też z drugiej strony - ich oryginalność przekracza wszelkie granice, a sam ich widok pozostawia duże pole do popisu dla wyobraźni. Oto nasz subiektywny ranking - TOP 5.

Źródło: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10953149_1021313024598792_1287199741092776100_n.jpg?oh=60275f1eb15af6d30a4b4e6d1a7b14cf&oe=56A7D8B

Akurat w tym przypadku nie pomysłodawca zawinił - bardzo fajne jest to, że kościół katolicki próbuje się jakoś odnaleźć w dzisiejszej rzeczywistości. Jest to zadanie nie lada trudne dla instytucji z takimi tradycjami jak kościół, aczkolwiek niezbędne do tego by jakoś przetrwać w obecnej rzeczywistości. Tu zawinił ktoś drugi. Ktoś kto dokleił swoje ogłoszenie do istniejącego billboardu. Czym kierowane było działanie, trudno powiedzieć. Jednak trzeba przyznać że dobór koloru czcionki do napisu powyżej jak najbardziej trafiony!Trudno stwierdzić co i kto wynajmuje, ale górę chyba wzięła tu chęć bycia zauważonym ;) 

Źródło: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11742845_1006678569395571_7943322096901637228_n.jpg?oh=c7be818424e5ac8617be6f316acc6385&oe=56657A10

Być może, dla osób nie znających języka angielskiego biczowanie w połączeniu ze SPA to nic dziwnego. Aczkolwiek, gdy znajdziemy konotację z językiem angielskim (bitch=dziwka), hasło nabiera zupełnie innego wydźwięku... I może stać się powodem kpin! Dlatego też warto zwrócić uwagę na to, czy nasze genialne hasło nie zawiera jakiś konotacji z językiem zupełnie obcym. Po to by uniknąć konotacji z Januszowaniem ;)

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/11665613_992613257468769_2964542299099616915_n.jpg?oh=cecf97a0addea532fe4edd6f4231f14f&oe=566179C0

Polska jest jednym z nielicznych krajów, gdzie funkcjonuje coś takiego jak ortografia. Oczywiście, nie bierze się to stąd, że nasz język taki oryginalny i jedyny w swoim rodzaju (chociaż pod niektórymi względami nadal prowadzi;)), ale ze względu na różnicę zapisów pomiędzy poszczególnymi regionami/skrybami itd. Bądź co bądź, nieznajomość zasad polskiej ortografii, maglowanej w każdej podstawówce, świadczy albo o niskiej inteligencji, albo o braku oczytania. W społecznej świadomości, osoba nieznająca podstawowych zasad pisowni jest uznawana po prostu za...głupią. Wiadomo, są wyjątki, ale przy planowaniu reklamy nie pracuje tylko jedna osoba, więc ktoś mógł grzecznie zwrócić uwagę, że coś jest nie tak.... Jeśli to miało nas zachęcić do udania się pod wskazany adres, albo stać się hitem wśród sloganów reklamowych.. No to kiepsko, wyszło Januszowo ;)

Źródło: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/1962887_989343384462423_8335706141845773859_n.jpg?oh=78dbe63520bb54150cccab7dd45e9d36&oe=565DC545

Nie mam pojęcia w jaki sposób ma to potencjalnego klienta zachęcić. Zupełnie tak, jakby każdy producent nabiału czyhał na nasze życie, a billboard z pielęgniarką miałby potwierdzać i uwiarygadniać obietnicę w nim zawartej Nie, nie, nie i jeszcze raz, nie!

I już na sam koniec zwycięzca plebiscytu.

Źródło: http://artmoves.linuxpl.info/templates/upload/images/bilbordy_galerii/gr-bilbo_obozy-72.jpg

Opcje są dwie: koncentracyjny - 1. dotyczący koncentracji - gromadzenia czegoś w jednym miejscu;
2. obóz koncentracyjny - miejsce więzienia, niewolniczej pracy i zagłady całych grup ludności; obóz śmierci. Słownik języka polskiego, bardzo przydatna rzecz, Sądząc po czarnym kolorze róż, nie ma wątpliwości co do tego za autor wiedział co robił. Taka reklama, w tak konserwatywnym i pamiętliwym społeczeństwie. No, pomysł dobry nie był. Morał? Target to rzecz święta! To do niego kierujesz przekaz i to jego serce masz zdobyć!

Dla spragnionych więcej Januszowych przykładów, godny polecenia będzie adres https://www.facebook.com/januszereklamy. Gorąco zachęcamy również do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i bardziej uważnego obserwowania tego co nas otacza. Choćby po to, by nie stać się...Januszem ;)

1 komentarze:

  1. Z pewnością możemy trafić wiele nietrafionych reklam i cały czas tak będzie. Ja skupiam się przede wszystkim na tym, aby mieć dobrej jakości gadżety reklamowe. najbardziej podoba mi się zamawianie u https://www.maxsc.com.pl/ z tego powodu, że mogę od razu wykonać grawer laserowy a to właśnie lubię.

    OdpowiedzUsuń