piątek, 10 kwietnia 2015

Sztuka w reklamie, reklama w sztuce

Czy reklama jest sztuką? Czy sztuka i reklama powinny żyć we względnej synergii? Sztuka pojawiając się w reklamie, komercjonalizuje ją czy nie? Nie odpowiem na te pytania i nawet nie zamierzam. Każdy z nas bowiem, będzie miał na ten temat zupełnie inne zdanie. Poniżej, zawarte są dwa podejścia do sztuki i reklamy, mogących w jakiś sposób odpowiedzieć na zadane pytania. Spojrzenie na jedną kampanię w Japonii i jedną kampanię w Polsce.

Źródło: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ea/34/c7/ea34c70a16103c31fcee7d3bce58e030.jpg

Reklama lodówki firmy Panasonic. Liście sałaty przedstawione w malowniczy sposób, wraz z resztą elementów tworzy piękną i syntetyczną całość. Całość, wywiera wrażenie świeżości, nowego tchnienia, ale takze i chłodu (tło). Slogan, znajdujący się po prawej stronie (Tu spotyka się woda, pole ryżowe i cząstki elektryczne). jest dość prosty, w konkretny sposób ujmując istotę reklamowanego produktu. Rzecz polega jednak na tym, iż koncepcja wcale nie jest taka oczywista. Plakat bowiem, jest wariacją na temat obrazu jednego z najsłynniejszych japońskich artystów - Hokusaia. 

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Hokusai_Katsushika#/media/File:Tsunami_by_hokusai_19th_century.jpg

Wielka Fala w Kanagawie i jest najsłynniejszym dziełem wspomnianego artysty. Dzieło powstało w ramach cyklu 36 widoków góry Fuji. W tle znajduje się góra Fuji, będąca najwyższym szczytem w Japonii. Mistrzowska kompozycja, ukazująca w kunsztowny sposób siłę natury której człowiek nie jest w stanie okiełznać i w której obliczu jest zupełnie bezbronny. Dlaczego taki pomysł? Zarówno dzieła Hokusaia jak i firma Panasonic, są powszechnie znane i cieszą się wielkim uznaniem i popularnością na całym świecie. Ponadto, utrzymanie żywności świeżej poprzez przechowywanie jej w niskiej temperaturze, jest swego rodzaju próbą okiełznania przyrody - co w jakiś sposób się łączy w logiczną całość. Zastanawiające może być również to, dlaczego na równi z tak wielkim dziełęm sztuki znalazła się lodówka? Jedzenie dla Japończyków ma niezwykle duże znaczenie (również w kulturze), dlatego też reklama dla japońskiego odbiorcy będzie zupełnie zrozumiała. Bądź co bądź - kreacja bardzo mi się podoba, a nieco prozaiczne podejście do sztuki (z naszego punktu widzenia), nadaje kreacji innego wymiaru.

Źródło: http://www.signs.pl/il/firmy/develey-monalisa-1.jpg

Kolejny sposób połączenia sztuki z reklamą. Przekaz reklamowy zaprezentowany powyżej, został oparty na dziele wielkiego mistrza renesansu, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Mona Lisa trzymająca w dłoni sos, może budzić nieco komiczne skojarzenia. Wyglądać to może również na jakiś kiepski fotomontaż. Slogan jednak, kieruje nas na właściwą drogę interpretacji. Smak jako sztuka, a firma Develey jako jej kreator. My, jako odbiorcy tego pięknego aktu. Taki sposób kreacji z pewnością buduje obraz marki dobrze znanej i cenionej. 

Przykładów na to, jak można wykorzystać dorobek kulturalny w reklamie jest bez liku. Opinii na ten temat jest pewnie jeszcze więcej. Bądź co bądź, takie wykorzystanie sztuki uważam za bardzo ciekawe i wartościowe. Jakby nie było - reklama jest wszędzie, dziennie dociera ich do nas setki. Reklama wykorzystująca sztukę, może więc pełnić dwie funkcje - zarówno tę oczywistą, jak i drugą działającą na korzyść sztuki poprzez jej wykorzystywanie i rozpowszechnianie.

A Wy co sądzicie na ten temat? Bardziej podoba wam się naśladowanie dzieł sztuki, czy wzbogacanie ich reklamowanymi produktami? Piszcie!

8 komentarze:

  1. Zdecydowanie reklama internetowa uznawana jest za jedną z najskuteczniejszych i najtańszych (do potencjalnych klientów można dotrzeć naprawdę niewysokim kosztem). Jednym z portali, który jest poświęcony tematyce marketingu internetowego jest http://adnext.pl/onas/content-marketing/ jest to prawdziwa encyklopedia wiedzy na temat e-marketingu!

    OdpowiedzUsuń
  2. Reklama jest pewnego rodzaju sztuką, a w każdym razie ta która odnosi sukces. Nawet zaprezentowanie naszego materiału promocyjnego na ściance typu https://adlove.pl/pl/scianki-reklamowe-136 powinno mieć swój urok, nie być nachalne itd. Fachowcy wiedzą w czym rzecz ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę się pochwalić, że mam nawet dość duże doświadczenie z marketingiem, ale powiem szczerze, że cały czas szukam jeszcze tego idealnego sposobu. Bardzo polecane było narzędzie https://push-ad.com/pl/dla-wydawcow/ I chętnie dowiem się o nim od Ciebie jakiś informacji. Czy wiesz, co to jest?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chodzi o reklamę w sieci, to od siebie polecam na początek pozycjonowanie. Odkąd zacząłem inwestować w pozycjonowanie https://dolp.pl/pozycjonowanie-stron-www/ zauważyłem u siebie w sklepie znacznie większe zainteresowanie ofertą, a co za tym idzie wzrost sprzedaży. Z tego powodu pozycjonowanie stało się dla mnie sprawdzoną metodą pozyskania nowych klientów, która daje długotrwałe, wymierne efekty.

      Usuń
  4. Aby nasza reklama była skuteczna to jak najbardziej musi być przeprowadzona bardzo solidnie. Moim zdaniem jak napisano w https://push-ad.com/blog/segmenty-demograficzne-jak-uzyc-je-na-bazie-odbiorcow-zeby-zwiekszyc-skutecznosc-dotarcia-przekazu-reklamowego/ to również segmentacja demograficzna jest bardzo ważnym aspektem kiedy zależy nam na kierowaniu reklamy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Aby dotrzeć do klienta firmy dwoją i i troją. Warto jednak od razu postawić na strategię marketingowa, która odniesie korzyści. Idealnym wyborem jest promocja w mediach społecznościowych.
    https://polskielajki.pl/blog/jak-skopiowac-link-do-instagrama/

    OdpowiedzUsuń
  6. Reklama to również sztuka. Wystarczy obejrzeć niektóre spoty w telewizji, które niczym nie odbiegają od profesjonalnych filmów, w skróconej wersji.
    http://neoncup.pl/

    OdpowiedzUsuń