piątek, 22 maja 2015

Piwo - różnice budowania marki i wizerunku w reklamie

Dziś trochę na temat piwa w reklamie. Piwo jest bez wątpienia jednym z najbardziej cenionych trunków na świecie. Towarzyszem posiłków i długich piątkowych wieczorów ;) Jak uda nam się dowiedzieć z postu poniżej, zależnie od regionu i grupy odbiorców piwo może przybierać różne postacie. Od tych najbardziej oczywistych, do tych najbardziej zdumiewających.

Źródło: http://admonkey.pl/wp-content/uploads/2012/09/lech.jpg

W roku 2012, miała miejsce jedna z najciekawszych kampanii promocyjnych piwa w Polsce. Kreacja opatrzona dobrą muzyką, spotami o ciepłej, efemerycznej kolorystyce, opatrzonych wizerunkami młodych, energicznych ludzi, ich pomysłowości i niebagatelnym hasłem "Chwała bohaterom! Lech się dzieje". Grupą odbiorców byli tu młodzi ludzie, spędzający wiele radosnych i wyjątkowych chwil w towarzystwie butelkowanego piwa. W reklamie pojawiły się również kobiety (co ciekawe, ich walory nie były nazbyt eksponowane). Do tej pory, w polskich reklamach kobiety widywano rzadko (z trunkiem w ręku). Uważam, że ta kreacja zasługuje na uwagę również ze względu na to, że obrazuje pewne zmiany w postrzeganiu tego napoju. Typowa reklama piwa (jak pozwolę sobie to nazwać), z reguły opierała się na uwydatnieniu procesu dojrzewania piwa, pokazywaniu pięknych drewnianych beczek i lejącego się apetycznie złocistego trunku.

Źródło: http://media2.pl/g/0/30907.jpg

Również widoczny jest trend eksponowania naturalności piwa, najlepszej jakości składników, oraz podkreślania klasyki i wysublimowanego smaku. Dwa powyższe przykłady są dowodem na to, że piwo stało się nam Polakom dużo bliższe, niż było wcześniej. Ponadto zarówno jego jakość jak i sposób spożywania trunku, zmienił się.

Żródło: http://i.ytimg.com/vi/xM_mC7NceuA/hqdefault.jpg

Wraz z ewolucją reklamy piwa, wzrosła ilość jego spożycia. A trend bycia swojskim, dobrym, bliskim i najlepszej jakości okazał się strzałem w dziesiątkę. Nie wiem czy macie świadomość, że większość polskich marek piwa, polskimi już nie jest. I to przywiązanie do swojskości sprawia, ze kupujemy je najczęściej.

Teraz dla kontrastu, kilka obrazków z Azji. 

Źródło: https://chinaad.files.wordpress.com/2010/12/11.jpg

Świetna kreacja reklamy piwa Tsingtao, jednego z największych chińskich browarów (15% udziałów na rynku chińskiego piwa). Zabawne gagi opatrzone czegoś swego rodzaju, lekcjami języka chińskiego był niezwykle trafiony. Doczekał się nawet nagrody przyznanej przez Effie w 2010 roku. Na pierwszy plan wysuwa się tu slogan z ciekawą oprawą graficzną. Ani smak, ani jakość piwa nie jest tu podkreślania. Może to świadczyć albo o ugruntowanej pozycji na rynku, albo o przewagę treści nad obrazem. Chińczycy ze względu na wielość homonimów w swoim języku, bardzo lubią gry językowe i być może to właśnie z tego powodu taki pomysł na kampanię.

W Japonii z kolei, można zaobserwować trend który u nas mógłby wywołać zdziwienie. Tam bardzo często w reklamach alkoholu pojawiają się kobiety. Entuzjastycznie go popijają, zawsze zadowolone i uśmiechnięte, szczęśliwe z powodu możliwości ugaszenia pragnienia.

Źródło: http://up.gc-img.net/post_img/2014/03/KG1vIRbHfzNp1Qk_p2VT4_258.jpeg

Dość często, Japonii występują również w strojach kąpielowych promując picie pysznego i nisko procentowego piwa. Wynika to pewnie z kojarzeniem piwa jako orzeźwiającego, oraz faktu że zawartość procentowa alkoholu w japońskich jest dużo niższa. 

Źródło: https://gaijintonic.files.wordpress.com/2007/12/misaki-02.jpg

Jak widać, w każdym środowisku producenci piwa dokładają wszelkich starań do tego, aby ich reklamy trafiły do jak największej liczby odbiorców i były jak najlepiej do nich dostosowane. Świat kreowany przez reklamy piwa, nieco różni się od tego znanego nam na co dzień, lecz kreacje w nim tworzone nie odbiegają aż tak od rzeczywistości, jakby można tego było spodziewać się po reklamach ;) 

Co sądzicie na ten temat? Macie jakąś swoją ulubioną reklamę piwa?

Źródła:
http://www.effie.com/
http://en.wikipedia.org/

0 komentarze:

Prześlij komentarz