piątek, 15 maja 2015

Kobieta widziana w polskiej reklamie - nieco bardziej krytycznie

W reklamie wykorzystywanych jest wiele symboli, które w określony sposób na nas oddziałują. Tak jak możemy to zaobserwować w reklamach które widzimy codziennie (albo przeczytać w poprzednich postach;), istnieje określona symbolika za pomocą której wzmacnia się działanie reklamy. Mogą to być słowa, mogą to być gesty, a nawet określona tematyka. Dziś trochę krytycznie o wizerunku kobiet w reklamie.

"Blachodachówka"

To chyba jeden z moich ulubionych typów. Ten brak wyczucia, smaku i oczywiście - biedna półnaga kobieta pośrodku tego wszystkiego. 

Źródło: http://bi.gazeta.pl/im/16/c7/c0/z12633878Q,Billboard-z-reklama-dachowek.jpg

Wielce prawdopodobne, że odbiorcą jest mężczyzna, jadący z pracy do domu, bądź z domu do pracy, a nudząc się w korkach, może ma ochotę popatrzeć na coś ładnego przy okazji dowiadując się o tym, że wiertarki XX w sklepie są w promocyjnej cenie. Swego rodzaju, być może jest to też jakaś gra na instynktach. Kobieta wzbudzi pożądanie, więc może i wiertarka w momencie gdy się z nią skojarzy też... Byłabym jednak za tym, aby zrezygnować z tak prostych przekazów, na rzecz bardziej wymyślnych sposobów. Pięknych kobiet, na świecie jest wiele, a chodzi o to żeby produkt wyróżnił się nie tylko na billboardzie pośrodku szczerego pola, ale i wśród innych sobie podobnych. Pozatym, co to za połączenie, kobieta i blachodachówka...

"Pani domu"

Pani domu, zna się na wszystkim, od wywabiania plamy po winie na dywanie, po polerowanie szyb bez pozostawiania na nich smug. Taki typ kobiety, pojawia się najczęściej w reklamach środków czystości, proszków do pieczenia, pieluch... To zrozumiałe, bowiem kobiecie łatwiej zidentyfikować się z inną kobietą. Wydaje mi się, że złudnym myśleniem jest iż mężczyzna nie potrafi nic zrobić, dlatego nie pojawia się zbyt często w tego typu reklamach. Kobiety po prostu są tak dobre w pracach domowych, gotowaniu (no i oczywiście w innych dziedzinach też;), że sam ich wizerunek wywołuje u odbiorcy przemyślenia, typu - 'tak, to jest dobre, kupię to'. Na plus w tego typu reklamach jest to, że kobiety są ubrane dość poprawnie, co pozwala skupić się na produkcie.

Źródło: http://i.ytimg.com/vi/222sgx2RsBE/hqdefault.jpg

Jednak nie zgadzam się z tym, że 'idealny świat' opiera się na stosowaniu miliona detergentów, a wszystko powinno lśnić czystością. Wydaje mi się, że sprzątanie nie jest aż tak trudną czynnością, a jeżeli nie biega się z butelką wina po pokoju, to nie powinno być obaw o to, że na dywanie pojawią się niechciane plamy...

"Zawsze pewna siebie"

Źródło: http://i.ytimg.com/vi/HGwXll1EaD8/maxresdefault.jpg

Szkoda tylko, że pewność siebie w tym przypadku odnosi się do noszenia podpasek. Reklamy artykułów tego typu, atakują krzykliwymi melodiami, uśmiechniętymi twarzami i bielą, na której nie widać żadnych niechcianych plam. Ok, przesłanie jest zrozumiałe. Ale nie mam pojęcia jak artykuły higieniczne mogą zredukować ból, czy inne dolegliwości fizyczne...

To oczywiście nie tak, że kobieta zawsze jest nierozgarnięta a jej jedynymi pasjami jest sprzątanie, albo rozbieranie się przy blacho dachówkach. Z jakiegoś powodu jednak, kobieta bywa utożsamiania z tego typu produktami. Ja widzę to w ten sposób, że ładnemu we wszystkim ładnie, więc pojawienie się atrakcyjnej kobiety w reklamie sprawi, że i reklamowany produkt zacznie być tak postrzegany. Na szczęście płeć piękna występuje w reklamach w wielu rozmaitych rolach, a reklamodawcy powoli zaczynają sobie zdawać sprawę, że nierealne obrazy kobiet wcale nie sprzyjają większej sprzedaży (choćby głośna sprawa dot, wyników sprzedaży bielizny i ubrań reklamowanych przez kobiety o przeciętnej sylwetce - były one nawet do 4 razy wyższe, niż w przypadku kobiet niewyobrażalnie szczupłych). 

Myślę, że warto poddać ten temat refleksji i zastanowić się nad tym, jak można by usprawnić wizerunek kobiety, aby jej rola w reklamie była jeszcze większa i skuteczniejsza ;)

1 komentarze:

  1. Niestety niektóre reklamy stoją na bardzo niskim poziomie. A wystarczy przecież billboard w widocznym miejscu, odpowiednie hasło i przykuwające uwagę oświetlenie, aby być dobrze zapamiętanym u klientów.
    https://optoplast.pl/

    OdpowiedzUsuń