sobota, 25 kwietnia 2015

Burger nie jedno ma oblicze...

Reklama standaryzowana jest bez wątpienia jedną z najpopularniejszych form reklamy wśród koncernów działających na rynku globalnym. Coraz częściej jednak, rezygnuje się częściowo z tej formy, na rzecz lepszego dopasowania się do potrzeb klienta. Dlaczego? W jaki sposób? Spróbujmy zastanowić się nad tym na przykładzie restauracji McDonald's (przy okazji rzucając okiem na najciekawsze produkty;)).

Bez wątpienia McDonald's należy do najbardziej znanych na świecie restauracji serwujących szybkie jedzenie. Któż z nas nie zna smaku hamburgera czy cheeseburgera?  Czy znajdzie się ktoś, kto nie widział w miejskim krajobrazie żółtej litery M? Gdybyśmy tak jeszcze przeprowadzili ankietę obejmującą zasięgiem połowę świata, z pewnością uzyskalibyśmy zbiór elementów, symboli, zachowań, smaków i skojarzeń charakteryzujących największą sieć restauracji na świecie. Oczywiście - wszędzie takich samych. Co więc mogło spowodować, że powoli zaczęto odchodzić od jednolitego i identycznego wszędzie systemu? Odpowiedź jest dość prosta...oczywiście że pieniądze! 

Firma zaczęła ponosić coraz większe straty. Z pewnością bardzo duży wpływ ma panująca moda na zdrowy tryb życia i trzymanie się zdrowej diety. Burgerów produkowanych z mięsa hodowanego na masową skalę, raczej do zdrowej żywności zaliczyć nie można. Bardzo dobrym zabiegiem okazało się więc, stworzenie produktów tworzonych z lokalnych składników. Nie dość, że pozwoli o uczynić jedzenie zdrowszym, to jeszcze pozwoli oszczędzić na transporcie. W dodatku działa tu jeszcze jeden dodatkowy element - ludzkie zamiłowanie do doceniania. A nie ma chyba lepszej formy docenienia lokalnej społeczności, poprzez zmianę niezmiennego przez dziesiątki menu i dostosowanie go do ich potrzeb, prawda? Dość już tego pisania, teraz pooglądamy parę przykładów ;)


Źródło: http://lingvistikapraha.ff.cuni.cz/sbornik/2013/kratka-img/mcdonalds.jpg

Nasi południowi sąsiedzi doczekali się produktów spersonalizowanych, wzbogaconych o ich personalne upodobania. W ten sposób powstały dwie nowe propozycje w menu - burger z dwoma kawałkami wołowiny i dużą porcją warzyw, oraz burger wzbogacony o dodatkową ilość pożądanego przez Czechów boczku. Całości dopełniają ludowe akcenty przy grafice, mające kojarzyć się z tym co ludowe. 

W tym momencie pewnie nasunie się pytanie - czy w takim razie Polska doczeka się swojego burgera? Prawdopodobnie tak. Z drugiej strony zastanawia mnie fakt czy chciałabym aby serwowano mi bułkę ze schabowym, czy oscypkiem oraz czy nie byłoby to dla mnie zbyt ekstrawaganckie...



Źródło: http://s1.ibtimes.com/sites/www.ibtimes.com/files/styles/v2_article_large/public/2012/09/04/301527-mcveggie.jpg?itok=D4kXjZI2

Kolejny ukłon w stronę konsumenta, tym razem - pojawienie się burgera w wersji wegetariańskiej. Zamiast kawałka mięsa wołowego, znalazło się tu coś na kształt kotleta zrobionego z groszku, marchewki, ziemniaków. Powodem wprowadzenia na stałe takiego elementu do menu, była niechęć spożywania wołowego mięsa przez mieszkańców Indii (ze względu na to że krowy uważane są za święte zwierzęta). 

Źródło: http://burgerbusiness.com/wp-content/uploads/McD_Germany_TeamBurger.jpg

W restauracji są również serwowane produkty okazjonalne. Tak jak ten burger powyżej, sprzedawany w całej Europie przy okazji Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Z pewnością była to gratka dla kibiców, którzy jak wiadomo - lubią dobrze zjeść. Ukłon w tę stronę z pewnością był bardzo udany, zwłaszcza że fanów piłki nożnej jest nie mało;)

Podsumowując - trudno stwierdzić, czy takie działania mają się ku lepszemu czy nie. Wydaje mi się jednak, że takie zmiany w menu można uznać za wielki sukces konsumenta, który w końcu zaczyna mieć wpływ na to co jest sprzedawane. Uważam jednak też, że zupełna zmiana menu byłaby działaniem bezcelowym. McDonald's stałby się wtedy jedną z wielu restauracji na lokalnym rynku, której nic by nie wyróżniało. Najciężej jest znaleźć złoty środek, ale wydaje mi się że choć częściowe odejście od standaryzacji ma swoje dobre strony. 

Co o tym sądzicie? Jakiego burgera nigdy byście nie zjedli, a na jakiego mielibyście ochotę? Piszcie!


Źródła: http://www.hotmoney.pl/nabiezaco/Bedzie-kanapka-z-McDonalds-specjalnie-dla-Polakow-Szykuja-lokalne-menu-a34772
http://www.businessinsider.com/mcdonalds-meals-from-around-the-world-2013-11?op=1

0 komentarze:

Prześlij komentarz