czwartek, 12 marca 2015

Marketing miejsc - o trzech kampaniach w Polsce, mających miejsce jakiś czas temu

Teraz Polska! 

Obecnie w krajobrazie miejskim upstrzonym prostokątami nawołującymi nas do kupna nowego proszku do prania, czy zachwycenia się smakiem pomarańczy w okazyjnej cenie, możemy znaleźć i te, zachęcające nas do wybrania się w dotąd nieznane nam regiony Polski. Sposoby aby nas do tego przekonać, są mniej lub bardziej ciekawe.

Tajemniczy Dolny Śląsk 


Źródło: http://jaceklipski.pl/wp-content/uploads/2013/05/baner_01.jpg

Pochodzę z Dolnego Śląska, więc tajemnice tego miejsca nie są mi obce. Pomysł aby promować region w taki właśnie sposób, wydaje mi się bardzo trafny. Ziemie które pozostawały niezamieszkame przez Polaków przez stulecia, kryją wiele miejsc zapomnianych i nieodkrytych nawet dla zamieszkujących te rejony Polaków. Z trzecim co do wielkości w Polsce zamkiem Książ na czele, Dolny Śląsk może pochwalić się imponującą, bo stanowiącą aż 75% pałacowej zabudowy Polski ilością zabytków, tych odnowionych i tych popadających w ruinę. Skupienie uwagi odbiorcy i zachęcenie go do zwiedzania innych miejsc na dolnym śląsku niż sam Wrocław, z pewnością da mu wiele satysfakcji poszerzając przy okazji jego wiedzę historyczną.

Wielkopolska – wielka historia, wielka przygoda 

 

Źródło: http://wielkopolska.pit.org.pl/pitblog/wp-content/uploads/2013/04/wielkopolska.jpg

Stojąca w opozycji do najbardziej okazałej i bogatej pod względem historycznym i architektonicznym drugiej stolicy Polski, pierwsza również ze względu na wielkość historyczną zachowaną w nazwie, zachęca nas do zapoznania się z wielką historią całego regionu. Sam fakt że w Poznańskim Ostrowie Tumskim pochowani są Mieszko I i Bolesław Chrobry, stanowić może niebywałą atrakcję turytyczną dla zwiedzających. Znana z podań ludowych, pierwsza stolica również zachwyca, może nie tyle wielkością, co właśnie spuścizną pokoleniową. Ominięcie regionalizmów, których bogactwem również Wielkopolska powstydzić się nie może (wuchta wiary dzisiaj w bimbie, tej!), spowodowana może być chyba tylko wyłącznie chęcią dotarcia do jak największej grupy odbiorców, albowiem czasami przepastna odrębność językowa, mogłaby prowadzić do nieczytelności przekazu.

LUB Lubelskie  



Źródło: http://ttg.com.pl/wp-content/uploads/2014/04/lub-lubelskie-cityboard.jpg


O Lubelszczyźnie napisać wiele nie mogę, albowiem jest to dla mnie region zupełnie tajemniczy, aczkolwiek sposób i intenstywność w jaki w ostatnim czasie pojawia się ona w miejskim krajobrazie, z pewnością stanowi zachętę oraz budzi ciekawość odbiorcy. Nie da się ukryć, że zabieg językowy stosowany w sloganie, daje poczucie iż rejon ten jest niezwykle przyjazny, nawet kolorystyka billboard’ow dodaje kolorytu miejskiej szarości.

Czy skuteczne? 

Na przykładzie danych z Dolnego Śląska, można przekonać się, iż tego typu kampanie są jednak skuteczne. Pierwsza część kampanii, miała na celu zwiększenie ruchu turystycznego w regionie. W miejscach które pokazano w spotach reklamowych, zaobserwowano 30-40% większą liczbę turystów w stosunku do roku ubiegłego, w Zamku Książ ruch turystyczny wzróśł o 11%1. Wyniki kampanii mogą swiadczyć nie tylko o jej skuteczności, ale także o coraz bardziej rosnącym zainteresowaniem Polaków tym co ciekawe i piękne w Polsce. A Wy, gdzie chętnie wybralibyście się, oraz jak zareklamowali byście swój region?

Dane liczbowe pochodzą z: http://marketingmiejsca.com.pl/marketing-terytorialny 

2 komentarze:

  1. Dobrze przeprowadzona kampania zawsze zwiększa szansę na odniesienie sukcesu, to niezaprzeczalny fakt. Teraz tym bardziej, kiedy nie mamy do dyspozycji tylko media klasyczne, ale także internet to jest łatwiejszy dostęp do potencjalnych klientów i łatwiej dzielić się treściami. Jednak pamiętać trzeba, że nie każdy rodzaj reklamy sprawdzi się w każdym przypadku, można o tym poczytać na: http://adrenalinemd.pl/ . Konieczne jest odpowiednie dopasowanie narzędzi do sytuacji na rynku, konkurencji itd.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja dopiero co jestem na samym początku nauki o marketingu, ale staram się czytać sporo. Bardzo podoba mi się to co napisano w https://push-ad.com/blog/cpc-cpm-cpl-cpa-cps-podstawowe-pojecia-marketingowca/ i uważam, że takie podstawowe pojęcia powinny być jak najbardziej znane.

    OdpowiedzUsuń